ai az ellátási láncban

AI az ellátási láncban – hatékonyságnövelés és kockázatcsökkentés

A jelenlegi komplex környezetben a vállalatoknak számos kihívással kell szembenézniük az ellátási láncaik irányítása során: a pontos kereslet-előrejelzésektől kezdve az előre nem látható eseményekig. És itt lép képbe a mesterséges intelligencia (artificial intelligence – AI), mint hatékony eszköz, amely forradalmasíthatja az ellátási lánc működését.

A mesterséges intelligencia hajnala az ellátási láncban

Kétség sem férhet hozzá, hogy az AI bevezetésével a vállalkozások hatékonyabban tudnak működni – úgy, hogy mérséklik az esetleges kockázatokat. A mesterséges intelligencia segítségével ugyanis optimalizálni tudják a folyamataikat és adatvezérelt döntéseket tudnak hozni.

Ezenkívül képesek arra, hogy megértsék a problémákat, azok forrásait, így mielőbb el tudják hárítani azokat. Ráadásul a mesterséges intelligencia úgy növelheti a vállalkozások hatékonyságát, hogy csökkenti a költségeket és növeli az ügyfelek elégedettségét.

Azonban ez csak az érme egyik oldala, hiszen az AI-nak még van hová fejlődnie, ami nem is csoda, hiszen egy nagyon új technológiáról beszélünk. Az adatminőséggel, az integrációval, az adatvédelemmel, és a jogszabályokkal kapcsolatos aggályokat azonban mihamarabb meg kell oldania a döntéshozóknak ahhoz, hogy a technológia utat törjön magának.

Az adatvezérelt AI előnyei az ellátási láncban

Az AI egyik nagy előnye, hogy képes elemezni a különböző forrásokból származó, egyébként hatalmas mennyiségű adatot. Ezután mintákat és trendeket keres, amelyeket azonosítva képes egy relatív pontos kereslet-előrejelzést nyújtani.

Ezenkívül segíthet a vállalatoknak a beszállítókkal, szállítási útvonalakkal kapcsolatos adatok elemzésében is. Ezáltal azonosítani tudják a potenciális kockázatokat és tippeket adnak, hogyan kerülhetjük el, illetve mérsékelhetjük ezeket. Sőt, az AI-algoritmusok képesek szimulálni és optimalizálni egy összetett ellátási lánc műveleteit is, így a vezetők képesek adatvezérelt alapú döntéseket hozni.

Összességében, ha az AI-t integráljuk az ellátási láncainkba, úgy nagyobb működési hatékonyságot érhetünk el, a költségek egy részét megtakaríthatjuk, a trendek, tapasztalatok alapján pedig megjósolhatunk olyan eseményeket is, amelyek piaci előnyhöz juttatnak. A folyamatok optimalizálásának köszönhetően pedig több időnk szabadul fel, amit többek között az ügyfélélménybe fektethetünk, így a vásárlóink elégedettsége is nőni fog.

Hogyan képes optimalizálni a beszerzést?

A mesterséges intelligencia segítségével jól prognosztizálható az, hogy mekkora lesz a kereslet. Ezt a múltbeli adatok és trendek elemzésével éri el, ám ami ennél is fontosabb, hogy ezáltal pontosabb kiszállítások érhetők el, mindezt alacsonyabb szállítási költség mellett.

Használatával megtudjuk:

  • mikor és mennyit kell rendelni,
  • hogyan optimalizálhatjuk a szállítási útvonalat,
  • miképp fejleszthető a terheléselosztás,
  • hogyan tehető hatékonyabbá a munkaerő-allokáció,
  • mi a megfelelő szállítási ütemezés.

Ráadásul a fentieken túlmenően, valós időben láthatjuk a különböző forrásokból származó adatokat.

Az AI-alapú, prediktív karbantartási modell képes megfigyelni a gépek valós idejű adatait, és a múltbéli hibák alapján szervizelést javasol még azelőtt, hogy a probléma egyáltalán megjelenne. Ezzel rengeteg felesleg költségtől kímél meg, hiszen nem, vagy csak minimális leállás lesz a termelésben, így nem okoz problémát az ellátási láncban.

Milyen lépések szükségesek az integráláshoz?

Elsősorban elengedhetetlen a megfelelő képzés. Meg kell vizsgálni, hogy az iparágon belül kik, hogyan és milyen sikerességgel használják az AI-t. Ezután pedig fel kell mérni, mi miképp tudjuk implementálni a cégünkbe, és mik azok a területek, amelyek hatékonysága javítható általa.

Analizálnunk kell azt, hogy a vállalkozásunk készen áll-e az AI alapú technológiák bevezetésére. Rendelkezünk elegendő anyagi és emberi erőforrással? Megvan a szükséges infrastruktúra ahhoz, hogy implementálni tudjuk az AI-t?

Ha minderre igen a válasz, akkor elkezdhetünk előkészülni a folyamatra. Mindenképp kicsiben kell kezdeni, és egy olyan területre kidolgozni egy ütemtervet, amely összhangban van a szervezet stratégiai céljaival, erőforrásaival és képességeivel.

Fontos megértenünk, hogy az AI egy nagyon gyorsan és dinamikusan fejlődő, de még nem kiforrott technológia, így folyamatosan alkalmazkodnunk kell.

Kockázatokkal jár, ha nem vezetjük be az AI-t

Amennyiben mindezek ellenére mégis úgy döntenénk, hogy nem élünk az AI adta előnyökkel, az nemcsak hosszú, de rövid távú kockázatokkal is járhat. Minél nagyobb, minél inkább digitalizált egy cég, annál több adat keletkezik, ekkora adatmennyiséget pedig AI nélkül képtelenség feldolgozni. Ezek híján pedig adatalapú, racionális döntést sem tudunk hozni, ami számtalan kockázatot rejt magában.

Gondoljunk csak az olyan, ellátási láncon belüli kockázatokra, mint a beszállítókkal kapcsolatos elakadásokra, túl késői szállításokra, valamint az ezzel járó ügyfél-elégedettség és -megtartási arány csökkenésére.

Mivel az emberi-, időbeli és pénzbeli erőforrásokat is arra használjuk fel, hogy “tüzet oltsunk”, nem leszünk képesek elég gyorsan és hatékonyan reagálni a felfokozott piaci trendekre, így pedig nem csupán hosszú távon, de már rövid távon is lemaradhatunk a versenyben.