A járvány arra kényszerítette a repülőtereket, hogy másként tekintsenek az utazói élményre, nagyobb hangsúlyt helyezve a tisztaságra. A takarítás több puszta gépies feladatvégzésnél: speciális készségeket, eszközöket és a tisztítási technikák ismereteit igényli, mint például a megfelelő vegyszerhasználat, a ható idő, valamint a fertőtlenítés különböző fokai közötti különbség.
Bár a világjárvány lecsengésével egyre nő az utazási kedv, az utasoknak továbbra is látniuk kell, hogy a közlekedési csomópontok (repterek, pályaudvarok) előtérbe helyezik egészségüket és biztonságukat. Ennek tudatában talán nem elrugaszkodott kijelentés, hogy az utasok egészségének védelme jobban megoldható takarítórobot bevonásával.
De pontosan milyen előnyei vannak a megoldásnak?
#1 Mérhető, következetes és autonóm tisztítás
A padlótisztító robotokat könnyű használni, mert nem szükséges hozzá speciális infrastruktúra vagy képzés. Ez mérsékli a költségeket is. Beállításuk után a robotok nem igényelnek többlet karbantartást azon túl, ami a padlósúroló berendezésekhez általában szükséges. Így ahelyett, hogy valaki kezelné a gépet takarítás közben, a feladat átruházható autonóm robotokra, mialatt a humán munkaerő komolyabb, kevésbé jól automatizálható feladatra összpontosíthat.
Ezenkívül az autonóm egységek által gyűjtött adatok tájékoztatják a repülőtér személyzetét, és gondoskodnak arról, hogy minden padlófelületet rendszeresen megtisztítsanak.
#2 Fokozott tisztítási hatékonyság
A takarítórobot adatgyűjtése révén jobban összpontosít a forgalmasabb pontokra, a mély tisztításra és a fertőtlenítésre. Képes bármilyen elrendezésben mozogni a beépített navigációnak és akadálykerülésnek köszönhetően. Mindezt teljesen automatikusan.
Míg a padlótisztító robotok haladnak és súrolnak, a repülőtér humán takarító személyzete a további kritikus pontokra koncentrálhat, amelyre a robot nem képes: kioszkok képernyők, biztonsági átvizsgáló edények és ülőhelyek fertőtlenítése. Ez több időt biztosít az utazók szükség szerinti segítésére is.
#3 Jól látható tisztaság
Az utazási ágazat új korlátozásokat és szabályokat vezetett be, hogy a repülőtereket és pályaudvarokat a lehető leghigiénikusabbá tegye. Ez egy kritikus lépés az utazók bizalmának visszaszerzésében, akik számára a tisztaság kiemelten fontos. Amikor az utasok takarítórobotot látnak, biztosak lehetnek abban, hogy a repülőteret rendszeresen takarítják és fertőtlenítik.
Ez látható jele annak, hogy a létesítmények mindent megtesznek az utazók biztonsága érdekében.
A takarítórobot és a repterek automatizálásának jövője
“A világ légitársaságainak csaknem fele és repülőtereinek 32%-a keres partnert a robotika további bevonására a következő három évben… 2030-ra várhatóan robotok végzik majd a check-in folyamatokat is.” – jósolja a Sita, a világ vezető légi közlekedési kommunikációs szakértője.
Ezek a becslések betekintést nyújtanak abba, hogy a repülőterek milyen folyamatokhoz keresnek autonóm megoldásokat a közeljövőben. Egyes ázsiai országokban ez pedig már a jelen: minden az automatizálásról szól. A top légitársaságok szerte a világon egyre többet tesznek azért, hogy autonóm technológiát implementáljanak.
Tehát mit hoz a jövő a reptéri takarítórobot számára? A technológia folyamatos fejlődésével arra számíthatunk, hogy egyre több autonóm társa kerül be a létesítménybe.
Az Edward Cheng által 2013-ban alapított Gausium integrált robotikai szoftverek megoldásszállítójaként indult. Mára a mesterséges intelligencia által hajtott autonóm szervíz- és takarítórobotok vezető vállalatává vált, több mint 2000 sikeres telepítéssel 50 országban és régióban. A céggel együtt dolgozva Magyarországon is implementálunk takarítórobotokat partnereink létesítményeibe.