Az automatizált eszközök, amelyek segítik az áruk felemelését, válogatását és a raktárakban történő mozgatását, jelentősen javíthatják a hatékonyságot és a minőséget. De hogyan vélekednek a robot kollégákról a raktárakban foglalkoztatott munkavállalók? A Harvard Business Review szerzői beszélgettek a dolgozókkal, és azonosítottak néhány közös jellemző vonást az elmesélt tapasztalatokban.
2019-ben a globális raktárautomatizálási piac értéke körülbelül 15 milliárd dollár volt. Ez a szám a következő négy évben várhatóan megduplázódik. Ráadásul az Accenture belső felmérésében az ellátási lánc vezetői a raktárautomatizálást a digitális befektetések három legfontosabb prioritása közé sorolják. Nyilvánvaló, hogy az iparág hatalmas növekedési potenciállal rendelkezik. De mit jelent ez a több millió raktári munkavállaló számára?
Nemzetközi robotraktár kutatásra épülve
Csak az Egyesült Államokban mintegy 1,5 millió munkavállalót foglalkoztatnak a logisztikai szektorban. Az Egyesült Királyság szállítási és raktározási ágazata 1,8 millió embert ölel fel – és hasonló nagyságrend jellemző valamennyi országban. Míg néhány korábbi kutatás érintette az automatizálásnak a dolgozókra gyakorolt hatását, még mindig korlátozott a tudás arról, hogy az automatizált technológiák hogyan változtatják meg mindennapi életüket. Annak érdekében, hogy jobban megértsék a dolgozók szempontjait, a Harvard Business Review az Accenture raktárautomatizálással kapcsolatos közelmúltbeli kutatása nyomán készített egy sor mélyreható videóinterjút 34 raktári dolgozóval és 33 műszakvezetővel az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Spanyolországban és Kínában.
Az interjúk során három kérdést kaptak a dolgozók:
- Hogyan segítik az automatizálási technológiák jelenlegi munkáját?
- Milyen érzés robot mellett dolgozni? Mit szeret és mit nem szeret benne?
- Milyen biztonsági kihívásokkal kell szembenéznie a raktárban?
És két kérdést a műszakvezetők:
- Hogyan hatott az automatizálás a műveletekre és a raktárban betöltött szerepére?
- Melyek azok az új kihívások, amelyek az automatizálás bevezetése óta merültek fel?
A kutatók képesek voltak azonosítani számos visszatérő aggályt, de azt találták, hogy összességében a robotokról alkotott vélemény körülbelül 40%-ban negatív és 60%-ban pozitív.
A negatív oldalon áll a munkavállalók félelme, hogy elveszítik munkájukat, nem rendelkeznek megfelelő képzési forrásokkal az eszközök üzemeltetéséhez, a hibaelhárításhoz, és voltak, akik megbízhatatlannak tartották a robotokat. De a dolgozók elégedettségüket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy az automatizálás biztonságosabbá teszi munkájukat, növeli a termelékenységet és javítja munkájuk minőségét.
Hogyan reagáljon ennek fényében egy vezető?
Hangsúlyozzuk a növekedési lehetőségeket
A dolgozók által kifejezett első számú félelem az volt, hogy az automatizálás a munkájukba kerülhet. Természetesen ennek a félelemnek a másik oldala az a remény, hogy az automatizálás biztonságosabbá és jelenőségteljesebbé teheti a munkájukat. A munkaadóknak bővíteniük kell a növekedési lehetőségeket, és gondoskodniuk kell arról, hogy a munkavállalók rendelkezzenek azokkal az eszközökkel és információkkal, amelyekre szükségük van e lehetőségek kihasználásához.
Egyes vállalatok például képzési központokat indítottak, hogy segítsék a belépő raktári dolgozókat abban, hogy sikeresek legyenek jelenlegi szerepkörükben, és lehetőséget teremtsenek a felfelé ívelő karrierutaknak.
Sok múlik a megfelelő képzésen
Sok munkaadó küzd azért, hogy valódi tudást biztosítson, különösen azoknak a munkavállalóknak, akik kevés vagy semmilyen technikai szakértelemmel kezdik a robotrendszerek üzemeltetésében. Ebben az esetben a legjobb, ha gyakorlati tudást adunk és szimulációkat kínálunk a gépek kezeléséhez, valamint meghibásodás esetén a visszaállításhoz. A FedEx például VR-szimulációkat és gamified képzési programokat használ több ezer raktári alkalmazottjának képzésére, lehetővé téve számukra, hogy még azelőtt gyakorolják a nehéz feladatokat, hogy még a rakodódokkokra lépnének. Implementálást követően mi is képezzük a dolgozókat a robotrendszerek kezeléséről és a jellemző hibák gyors elhárításának menetéről.
Invesztáljunk a biztonságba
Az automatizálás legnagyobb előnyeként az alanyok a megnövelt biztonságot jelölték meg. Bár ezek az új eszközök biztonságosabb munkahelyet teremtenek, ez nem jelenti azt, hogy a munkaadóknak fel kell hagyniuk a további fejlesztésekbe való befektetéssel. A robotok nagy fizikai terhet vesznek le a dolgozók válláról, de nem oldanak meg mindent. Sok esetben továbbra is megerőltető feladat hárul a humán dolgozókra, és a munkáltatók feladata, hogy a lehető legbiztonságosabb és egészségesebb munkahelyet biztosítsák.
A munkaadók robottechnológia nélkül is sokat tehetnek a munkavállalók egészségének és biztonságának javítása érdekében. Az egyszerűbb stratégiák is hasonlóan hatásosak lehetnek, ilyen a higiénikus munkaterület biztosítása, egyértelmű jelzések adása a veszélyes gépek körül, vagy olyan rendszerek létrehozása, amelyek arra ösztönzik a vezetést, hogy proaktívan működjenek együtt a dolgozókkal.
Most minden eddiginél jobban a raktári munka jelenti a globális gazdaságunk gerincét, de a dolgozókat az automatizálás most új kihívások elé állítja. A kutatás rávilágított arra, hogy ezek a technológiák milyen jelentős pozitív hatást fejtenek ki, lehetővé téve a munkáltatók számára, hogy biztonságosabb, produktívabb és tartalmasabb munkatapasztalatot kínáljanak. Ugyanakkor a dolgozóknak komoly aggodalmaik vannak amiatt, hogy ezek az új eszközök miként ronthatják munkahelyük biztonságát, valamint azt, hogy megkapják-e azt a képzést, amelyre szükségük van ahhoz, hogy hatékonyan és biztonságosan dolgozhassanak robotos kollégáik mellett.
Ahogy a szervezetek a jövőbe tekintenek, egyszerre kell kezelniük a munkavállalók félelmeit, és építeniük kell optimizmusukra azáltal, hogy biztonságos, produktív munkahelyeket és valódi növekedési lehetőségeket biztosítanak.