Az élelmiszer-házhozszállítás a világjárvány során élte virágkorát, és bár sokan visszatértek a hagyományos bevásárláshoz, nem apadt nagyon alább a rendelési kedv sem. Hogy a boltok továbbra is ki tudják szolgálni a nagy számú rendelést, alkalmazkodniuk és fejlődniük kell. De hogyan?
Michael Fiorito, az Exotec értékesítési igazgatója szerint az egyik legfontosabb szempont, hogy a kiskereskedőknek nem szabad túlságosan a gyors kiszállításra fókuszálniuk. Természetesen, egyes vásárlóknak időnként azonnal szükségük lesz valamire, de ez a csoport nem elég nagy ahhoz, hogy egy egész vállalkozást lehessen rá alapozni. Az élelmiszerrendeléskori gyors kiszállítás garantálása és teljesítése pedig több energiát és költséget vihet el, mint amennyi pozitív eredményt hozna. Ellenben érdemes azokra a vásárlókra koncentrálni, akik nagy tételben rendelnek, és törzsvásárlók lehetnek. „Akik telerakják a virtuális kosarukat, valószínűleg egy hétre előre rendelnek. Nekik nincs szükségük azonnal ezekre a termékekre.”- mondja Fiorito.
Építsünk a következetességre
A megrendelések közötti összhang ösztönzése is fontos – amikor csak lehetséges. A kézbesítés ütemezése időigényes folyamat, és ha van egy nagyjábóli elképzelés arról, hogy a vásárlók mit és mikor akarnak, akkor egyszerűbbé és költséghatékonyabbá tehető a készletezés. A pontosabb rendelés-előrejelzés pedig a kidobott élelmiszer mennyiségének csökkentésével a fenntarthatóságot is növelheti.
„Minden arra irányul, hogyan tehetjük a dolgokat hatékonyabbá és olcsóbbá” – mondta Johnson. „A Farmsteadnél a heti rendszerességű rendelésre ösztönözzük az embereket, mert ezek viszonylag statikusak maradnak, például hány gallon tejre van szükségem, vagy hány doboz joghurtra van szükségem. Ez azt jelenti, hogy mi is rendkívül tudatosan tudunk rendelni a beszállító partnereinktől.”
Hogyan kerül a képbe az automatizálás?
Az élelmiszerek kiszállításának közelmúltbeli növekedése tükrözi azt, ami Európában több mint egy évtizede zajlik. Mind Johnson, mind Fiorito úgy gondolja, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetni a mikrofulfillment központokra és a dark store-okra, hogy kielégítsék a keresletet, miközben alacsonyan tartják a költségeket. Ezen ipari épületek belső felépítése is már sokat segít a gördülékenységen.
Továbbá Fiorito szerint az evolúcióban az automatizálás is nagy szerepet fog játszani. Az olyan kiskereskedelmi óriások, mint az Amazon, már kikövezték ennek az útját, és a nagy élelmiszerboltok, mint a Kroger, az Albertsons és a Giant Eagle is az automatizálás felé fordultak hatékonyságjavítás érdekében.
A jó robotizációs megoldás nem csak a skálázhatóság szempontjából rugalmas, hanem egyetlen hibapont nem található benne – ha egy robot meghibásodik, a teljes rendszer nem áll le.
Több éves IT és ipari robot tapasztalattal segítünk implementálni ezt a rendszer hazai raktárakba – legyen szó bármely iparágról. Keresd szakértőinket bizalommal üzenetben, és garantáltan felkeresünk 24 órán belül.